martes, 17 de marzo de 2009

FRIDA: på norsk

Teksten fra boka om FRIDA: takk til Sahel of Fardeen.

Historien om Frida Du kjenner meg? Jeg er Frida Kahlo, en meksikansk printora svært berømt. Jeg døde i 1954. Malte mitt liv, min smerte og mine drømmer. Også malte min ektemann, maleren Diego Rivera.

Jeg ble født i 1907. Min far var en fotograf med tysk-jødisk opprinnelse, min mor var blanda. Bodde i et nabolag i Mexico-city.
Da jeg var 15 begynte jeg på Escuela Nacional Preparatoria, den beste høgskolen i Mexico. Jeg var medlem av en gruppe intellektuelle som diskuteres litteratur og politikk.
Jeg ønsket å bli lege, men da jeg var 18år forandret jeg fullstendig. I en trikk ulykke fikk jeg problemer med bena og jeg hadde mange ryggproblemer. Jeg måtte ligge i seng, og da begynte jeg å tegne og male. Da jeg først møtte Diego Rivera var jeg 14 år. Han var mye eldre enn meg, 21 år. I 1928 møtte vi hverandre igjen, og vi giftet oss i 1929. Mine foreldre fortalte at ekteskapet var som en due med en elefant.

Diego likte damer veldig mye. Han hadde alltid en elskerinne, og jeg lidte veldig mye – spesielt når min egen søster sviktet meg. I så fall så hadde jeg også elskere. Den mest berømte var Leon Trotsky, faren til den russiske revolusjonen, og han som fikk Stalin ut av landet.
I 1939 skilte vi oss, men et år etter giftet vi oss igjen. Vi bestemte oss for å respektere våre forskjeller og vi bodde sammen for å gjøre det bedre.

Maleri for meg var et stor lidenskap. Jeg liker sterke farger, blomster, dyr, formen av Re-Columbisk og dere kunst. Men som vanlig malte jeg det samme, mine drømmer, mine erfaringer, min angst og min kjærlighet for Diego. Jeg og Diego var kommunister. Når jeg døde, dekket de meg det røde parti flagget, og jeg en sang nasjonalsangen.

No hay comentarios: